Sömnlista

 

↔ När brukar du gå och lägga dig?
Det brukar bli mellan 22 och 23, vid få tillfällen kan det bli lite senare men brukar slockna innan tolv.

 

↔ När vaknar du?
På skoldagar ställer jag min klocka på 7:30 eller 8 beroende på hur mycket tid jag vill ha på morgonen. På sistonde har jag inte haft så mycket skola men vaknar 6-7 av mig själv ändå på grund av att det då är ljust ute.

 

↔ Är du morgonpigg?
Ja definitivt. Jag vaknar som sagt vid sjutiden varje dag. Förmiddagar är enligt mig den bästa tiden på dygnet och då kan jag vara som mest produktiv.

 

↔ Vad finns på ditt nattduksbord?
För tillfället en anteckningsbok, boken The Magician King av Lev Grossman, min ljusblåa lampa, glasögon, klocka, nycklar och ett glas vatten. Normal har jag även någon penna där.

 

 

↔ Vilken låt är allra bäst att somna till?
Somnar helst inte till någon låt, men måste jag lyssna på någon bör det vara en lugn låt utan tempoväxlingar. Annars somnar jag bäst till några km långt bort motorvägsljud. Både i Danderyd och stugan på Bohuslän ligger nära motorvägar.

 

↔ Vad gör du i sängen innan du somnar?
Beror lite på men kanske kollar serie på datorn, men jag kollar alltid min mobil en sista gång innan jag lägger mig - twitter, instagram och sätter mitt alarm för nästa dag. Vissa kvällar läser jag min bok och andra skriver jag anteckningar.

 

↔ Hur är din säng bäddad?
Blåa påslakan från IKEA. Inte det snyggaste men det funkar och det var billigt. Jag har även värsta konstiga täcket, det är typ hårt?, men som ändå värmer gott.

 

 

↔ Vad är ditt bästa sova gott-tips?
Att rummet inte är för varmt, gärna lite för kallt och så har man ett mysigt täcke som värmer en istället. Bäcksvart och att inte bo i en stad där det åker förbi ambulanser och polisbilar tio gånger varje kväll.

 

↔ Hur sover du egentligen?
Jag brukar somna på mage eller på sidan. Även fast jag brukar ha massor av kuddar i sängen (tre för tillfället) så sover jag oftast utan dem.

 

↔ Vad har du på dig när du sover?
T-shirt eller linne och pyjamasbyxor på vintern och utan byxor på sommaren.

 

↔ Hur är din sovfrisyr?
Utsläppt.

 

↔ Vad har du för säng?
En brittisk säng. Alla som provat en sådan vet hur hård och jobbigt den är. Ibland poppar fjädrarna vilket är lika skrämmande varje gång. Dock har jag vant mig vid att sova efter tre år på liknande sängar. Den är 200 meter lång och antar 90 bred.

 

↔ Vad gör du mitt i natten?
Sover. När jag somnar vaknar jag inte förrän på morgonen.

 

↔ Hur gör du för att få ett mysigt sovrum?
Ha det rent och städat. Gärna någon växt och mysig belysning. Man vill inte behöva ha taklampan på hela kvällen.

 

↔ Vad är det konstigaste stället du har sovit på?
Jag sovar i regel inte på konstiga ställen, mest för att jag inte kan somna. Det närmsta måste nog vara på en altan, men då sov jag på madrass i ett tält haha.

Ellen Delin

Superkul med listor!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress