Stor Londonguide
RESTAURANGER:
 
The Diner - Spitalfields Market, EAST
Hit har jag gått några gånger och kommer säkerligen gå dit igen. Det är väl först och främst en hamburgerestaurang, men det finns även annat på menyn. Även fast köttet inte är lika gott som hemlagat (om man gör det riktigt bra) så är alla toppings himmelska. Prova gärna California Burger eller Hawaiian Burger med sötpotatisfries. Mysig restaurang att ta familjen till.
 
Burger på The Diner.
 
Five Guys Burgers - Covent Garden, 1-3 Long Acre, CENTRAL
Även det här hamburgare som ni kanske märker. Sjuuuukt goda och inte dyra alls. 6-8 pund för burgaren och sen kan man lägga till dryck och tillbehör. Är ni ute efter goda hamburgare men inte riktigt bryr er om restaurangen så är det här stället. Liknar McDonald´s men är bra mycket bättre på alla sätt. Se dock till att vara där i god tid, brukar bli långa köer, speciellt då det ligger vid Covent Garden. Det finns fler ställen, men det här är det enda jag varit på.
 
Brick Lane Baigel Bake - 159 Brick Lane, EAST
Gillar ni bagels gå hit. Hittade det stället rätt så snabbt i början av första året och det slank ner ett flertal bagels i veckan i början. Du kan välja på flera olika pålägg eller köpa med dig plain bagels hem. Rekommenderar starkt smoked salmon and cream cheese bagel. Det finns inget ställe att sitta ner på, så köp med er några och hitta en trevlig park i närheten.
 
Brick Lane Market - längs Brick Lane, EAST
Håller till på söndagar. Mat överallt, och billig mat. Finns något för alla.
 
Pulled pork burger på Brick Lane.
 
The Breakfast Club33 D’Arblay Street, Soho, CENTRAL
Hit tar jag alla som kommer på besök. Älskar deras French toast, pannkakor och greek yoghurt är amazing. Se bara till att hänga på dörren om ni är hungriga. Kommer ni en timme efter öppning får ni stå i kö ett tag. Jag har aldrig stått i kö då jag alltid kommit prick åtta, när de öppnar. Inte den billigast frukosten du hittar i London, men mycket, mycket god.
 
American pancakes på The Breakfast Club.
 
Speedy´s Café187 N Gower Steet, WEST/CENTRAL
Det här riktar sig till er Sherlockfans. Speedy's är alltså restaurangen ni ser bredvid Sherlock och Johns dörr, och som de går till ibland. Billigt, riktigt billigt. Det är inte masterchefnivå på maten men ändå prisvärt. Serveras lite av allt, hamburgare, mackor, omelett, frukost och mycket mer.
 
Baked potato på Speedy's.
 
Bill's Restaurant - 1 Hoxton Square, Shoreditch, EAST
Underbar brunch. Helt suverän. Notan kan springa iväg om man inte aktar sig, men det behöver inte bli dyrt här. Jag har bara ätit veggie breakfast och druckit tomatjuice härifrån, och jag skulle verkligen rekommendera maten. Kaffet är gott, men den var nog godare bara för att jag var så sugen på kaffe just då. Cool inredning och större än vad man tror. Är nog ett bra sälle att gå till om man är en stor grupp. Jag har varit på den i Hoxton, men det finns flera andra Bill's som säkert är bra de med.
 
Wahaca St Paul's - First Floor One New Change, CENTRAL
I det lilla exklusiva köpcentret vid St Pauls ligger ett flertal restauranger, ett av dem är en ställe med mexikansk mat. Det är mycket, mycket gott. Man beställer idealiskt in några smårätter som man delar mellan sig. 5-6 rätter rekommenderas man att välja. De har även många glutenfria alternativ. Har varit här en gång och kommer definitivt att besöka det igen. Det är en kedja så restaurangen kan ni finna på andra ställen också.
 
Byron Burgers - Shoreditch, Soho, Kensington, Hoxton, Holborn, Camden etc.
Finns på många ställen. Mycket gott kött, bättre än the Diner. Jag har provat deras bean patty, som var godkänd, och deras Smoky, som var riktigt god. Är ni ute efter goda hamburgare till hyffsade priser så gå hit.
 
Bean patty från Byron.
 
 
PARKER:
 
Hampstead Heath
Lite Sverigekänsla på den här parken. Ligger en bit från de mest centrala delarna men jag hade inte klarat av stressen i London om jag inte kunde åka till Hampstead Heath lite då och då.
 
St James' Park
Central och underbart vacker - under alla årstider. Perfekt för medtagen mat när man ändå går runt i stan.
 
Greenwich Park
Först och främst är Greenwich en supermysig del av London med massor med restauranger, caféer och pubar. Att de sedan har Londons bästa/mysigaste park gör hela Greenwich underbar. Utsikten från the Royal Observatory över Canary Wharf (men man ser även andra delar av London) är magisk.
 
Regent's Park
Även den här parken är vacker under alla årstider, men självklart speciellt vår-sommar-höst.
 
Kensington Gardens
Den västra delen av Hyde Park. Själva Hyde Park tycker jag är väldigt överskattad, men Kensington Gardens tycker jag är väldigt fin och lite mysig. Perfekt för picknickar och lekar.
 
Holland Park
En mycket annorlunda park i mina ögon. Den är liten men man blir ändå helt omringad av naturen, runt och ovan. Det kan även vara lätt att tappa bort sig om man inte har koll. Vandrar man runt i Kensington och vill ha en liten paus tycker jag att ni ska gå hit.
 
Victoria Park
The Park i östra London. Jag har bara varit här under hösten, men det är superfotovänligt och precis vid den västra ingången och lite inåt parken är det så vackert. Hit kan man gå om man vill ta en picknick eller utöva olika sporter med en grupp kompisar.
 
Victoria Park.
 
 
BÄSTA STÄLLEN FÖR MAGISK UTSIKT:
 
Primrose Hill - Regent's Park
Centralt och man ser hela London nedanför. Ligger norr om Regent's Park.
 
Greenwich Royal Observatory - Greenwich Park
Härifrån ser man först och främst Canary Wharf och dess ståtliga byggnader. Gå hit!
 
Från Greenwhich Observatory.
 
Parliament Hill - Hampstead Heath
Från det här stället ser man också hela London, inte lika centralt läge.
 
 
FAVORITDELAR/STÄLLEN:
 
The City of London är min absoluta favoritdel av London, så att bara vandra runt där och se alla gamla byggnader är en upplevelse. 
 
St Dunstan in the East
Vet inte riktigt vad det var för plats men låter den här bilden tala för sig själv.... Otroligt spännande att det finns en sådan plats i centrala London. Ligger i mitten av The City, såklart.
 
St Dunstan in the East.
 
The Southbank
Vandra längs Themsen, mitt under dagen eller på kvällen. Även fast jag har bott här i två år tröttnar jag fortfarande inte.
 
Warner Bros Studios
Är ni stora Harry Potterfan åk tid! Rätt dyrt men värt varenda penny enligt mig! Jag vill till och med åka dit igen.
 
Liverpool Street/Aldgate/Tower Hill
Gillar ni arkitektur, eller bara se nybyggda ståtliga byggnader, vandra runt i östra delen av City of London. Här har ni bland annat the Gherkin och vandrar ni över bron har ni the Shard.
 
 
MUSEUM/GALLERIER:


Science Museum
För er lite mer scienceintresserade finns ett helt museum till er, men man måste inte vara superintresserad för att tycka om stället. Finns något för alla åldrar.
 
Natural History Museum
Som Naturhistoriskariksmuséet, fast i London. Passa på att gå på Natural History Museum när ni ändå är på Science Museum då de ligger på samma ställe. Varför inte en museédag? V&A finns här också.
 
Tate Modern
På Southbank ligger denna udda byggnad som byggdes just för konstgalleriet. Det finns alltid gratis utställningar och ibland någon/några som man måste betala för.
 
Tate Britain
Hit går jag främst bara för att jag älskar byggnaden. Både på utsidan och insidan. Ligger mitt på Millbank. Generellt äldre konst än på Modern.
 
 
CAFÈER:
 
Ca'puccino106 Tottenham Ct Rd, Fitzrovia, WEST/CENTRAL
En kedja med några få caféer i London. På ett sätt lite tråkig inredning kanske, men det är något med detta ställe som verkligen tilltalar mig. De har gott kaffe, goda sallader och goda oliver (haha). Ofta i både London och Stockholm så får man exakt det man betalar för, här känns det som att man får lite extra. En extra sallad till maten, en liten kaka till kaffet, helt utan att man beställt det. 
 
Focaccia på Ca'puccino.
 
West Six Garden Centre and Cafe - 17 Ravenscourt Avenue, Hammersmith, SOUTH WEST
Här har jag druckit det bästa kaffet i hela London. Kanske en tillfällighet, kanske alltid bra. Supermysigt ställe som ligger precis vid tunnelbanan i en trädgårdsbutik. Man kan både sitta ute eller inne och det är inrett med växter och fina möbler. Inte superbilligt, men inte farligt dyrt. Tog en sallad här som var underbar.
 
Bilden i mitten - bästa kaffet.
 
Upsy Daisy Bakery387 King Street, Hammersmith, SOUTH WEST
Här åt jag min första brunch ute på restaurang, någonsin. Trevligt, inte så dyrt ställe, i ett fint område. De har cupcakes som ser ut att komma från himlen och kaffet är godkänt. Min brunch fick godkänt med en guldstjärna. Gullig inredning och trevlig personal.
 
Patisserie Valerie - Covent Garden, Soho, Kensington, Piccadilly, Knightsbridge, Spitalfields osv. 
Kedja som finns lite överallt. Franskt och man kan både beställa och ta med eller sitta ner. Det är skönt att man väntar på sin tur för att sedan bli visade ett bord, även fast det är ett fik. Jag har varit här ett antal gånger med olika personer. Absolut inte mitt favoritställe med det är bra. Goda saker, men inte underbara. Det funkar liksom och man blir inte besviken. Goda scones.
 
Le Pain Quotidien - Covent Garden, Oxford Circus, Tottenham Court Rd, St Paul's, Marylebone osv.
Helt underbar inredning. Goda bakverk. Gott kaffe. Gott allt. Ett bra ställe helt enkelt. Har gått hit mycket och ätit frukost. Beställ gärna deras våfflor - supergoda - eller deras frukost med olika bröd, croissant, kaffe och juice.
 
Våffla från Le Pain Quotidien.
 
The Nordic Bakery - 14A Golden Square, CENTRAL/WEST
För er som saknar Sverige. Speciella men goda kanelbullar - alltid nybakta - och god varm choklad. Det är det enda jag provat där.
 
The Orangery at Kew Gardens - Kew Gardens, Richmond, WEST
Om man har vägarna förbi Kew Gardens är detta ställe ett måste om man vill ha något i magen. Inte värt att åka hit bara för matens skull, plus att du måste betala inträde för att komma in i parken ändå vilket gör det till en dyr lunch. Det ligger rätt långt bort från de centrala delarna. Inte så billigt men har flera goda luncher. Och deras chokladkaka är god och mättande med riktigt mörk choklad.
 
The Orangery at Kew Gardens.
 
Fabrique - Arch 385, Geffrye St, Hoxton, EAST
Hit gick jag första gången på kanelbullens dag och herregud vad goda. Och de har filterkaffe. Kanske inte så konstigt att stället passar mig så bra då det är ett svenskt bageri. Och även i Sverige är det populärt och väl omtyckt. Jag bor bara några minuter härifrån, så jag kommer gå hit igen. Definitivt när lussebullarna kommer.
 
De bästa kanelbullarna i London på Fabrique.
 
Hackney Coffee Company499 Hackney Rd, EAST
Nära mitt boende ligger det här stället som serverar supergott kaffe. De har "husets kaffe" och "gästande kaffe". Senast jag var där var det två svenska kaffesorter som var gästande. 
 
Grounded Coffee9 Whitechapel Rd, EAST
Ett rätt så nytt ställe. De har det bästa filterkaffet i östra London och supergoda pannkakor. Lite dyrt måste jag dock säga, £3.30 för kaffet, men pannkakorna kostar bara £6.50. 
 
BARER/PUBAR
 
The Shoreditch145 Shoreditch High St, EAST
Hit går jag nästan alltid när jag går ut. De har supergoda drinkar, bra musik (både gamla hits och nya låtar, helt i min smak) och inredningen är top notch. Mellan 5-8 är det happy hour och det är två cocktails för £10.
 
Barrio East141-143 Shoreditch High St, EAST
Ligger vägg i vägg med The Shoreditch och har även goda drinkar. Under happy hour här kan man få en flaska vin för £13 och cocktails för £5. 
 
Blues Kitchen134-146 Curtain Rd, EAST
Nära de två föregående barerna ligger blues kitchen. Ibland har de liveband (om inte alltid?). Mycket större än The Shoreditch och Barrio och trevlig stämning. Hit kan man även gå och äta middag, dock har jag inte gjort det, än.
 
The Old George379 Bethnal Green Rd, EAST
Alla ovanstående ställen är barer, medan det här är en mer typisk britisk pub. Ligger nära Bethnal Green tube och har både slående inredning och bra priser. Är man i området och vill gå på pub ska man gå hit.
 
Queen of Hoxton - 1 Curtain Rd, CENTRAL/EAST
Hit går jag bara för deras rooftop, för det är så mycket roligare att dricka drinkar på ett tak. Utsikten blir sämre i och med att de bygger höghus runtom, men varje sommar och vinter byter de utseende på deras terrass och det är alltid något coolt. På sommaren har de även utomhusbio vissa kvällar. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress